2005-11-17
Ambassadören - din bästa säljare
Veckans CoachtipsSERVICETIPS - nr 7

Hej igen ##firstname##!

Nöjda kunder – räcker det? Eller krävs det något ännu mer? All business is showbusiness anser jag. Frågan blir då: Är det en bra eller dålig föreställning du ger? Ur kundens perspektiv finns det bara ett önskvärt svar. Och för att kunden ska tala väl om dig behöver du även överträffa förväntningar, först då får du ambassadörer som sprider positiva ord om dig och företaget. Denna vecka får du lite tankar kring ambassadörens kraft …

Vem är just din bästa referens eller ambassadör? Hur kan du dra fördel av att du har en vän som sprider det positiva ordet?

Ambassadören – din bästa säljare!
Målet med varje dags arbete borde vara att skapa nya ambassadörer. Detta är något jag framhållit tidigare. Din absolut bästa säljresurs är en nöjd och trogen kund, som dessutom talar väl om företaget och inte minst om dig som servicegivare. Nöjda kunder pratar om företaget, men det gör också missnöjda. Rätt utnyttjat kan ambassadörerna vara företagets bästa säljare, men se upp för ”sabotörerna”. Dessa måste du ta hand om. Ett arbete som för vissa företag visar sig mycket lönsamt, då kunderna genom att sprida negativa reklam kan förstöra både befintliga och inte minst framtida affärer. Så fort ditt företags namn nämns ”briserar” dessa kunder, likt en drivmina på krigsfältet. Desarmera!

Internt måste service i mästarklass belönas och uppmuntras. Goda insatser för kund ska ha ett publikt erkännande. Medarbetare ska ges ovationer, som individer eller till hela laget och företaget. I det kundpassionerade företaget firas att göra kunder nöjda och återkommande före att ragga nya kunder och göra nya erövringar. Och varför inte premiera ambassadören, företaget bästa säljare?

Förbättra:
1. Hur många sabotörer och drivminor har ni bland kunderna?
2. Välj ut minst en av dessa.
3. Desarmera! Lyssna till deras åsikter. Vänd kunden till ambassadör!

Reflektera över:
Vilka är de tre viktigaste förbättringarna som omgående borde göras? Sett med kundglasögonen på och för att få fler ambassadörer …

Kom ihåg!
Gör du det du alltid har gjort, får du det du alltid har fått!

Bli en ambassadör du med. Belöning: en glass!
Även denna vecka vill jag bjuda dig på glass. Vill du att andra ska få ta del av Veckans SERVICETIPS? Använd länken i slutet av brevet och tipsa en kompis eller kollega. Vill du skicka brevet till alla medarbetarna i organisationen? Hör av dig så lägger jag gärna upp er på sändlistan.

Tipsa tre kompisar och jag bjuder på en glass! Den kommer med posten.

Tänkvärt
”Acceptera inte saker, bara för att de alltid gjorts på ett särskilt sätt, alltid måste göras på det sättet.” Mark McGormack

Nu är det fredag igen, så sprid glädje i helgen – så skapar du fler ambassadörer även för dig själv ;-)

Vinterklara hälsningar,

Kenth Åkerman
 

Dina alternativ

Klicka för att ändra dina uppgifter.
Klicka för att sluta mottaga detta brev.

Tipsa en kompis eller kollega.
Besök vår hemsida.