2008-05-30
Kundpassion kommer från insidan
Veckans Coachtips- nr 83

Hej ##Firstname##!



Förra fredagen möttes jag av passionen! Det är kanske inte svårt när solens strålar värmer, jag fick träffa mina kompisar sedan studietiden (för 21 år sedan) och vi hade en riktigt härlig och öppenhjärtlig dag, kväll och natt tillsammans. Men det är inte detta som är det som lämnar spår… Utan det är Aisa, vår servitris och ciceron på Thörnströms Kök i Göteborg. Wow - vilken service! Vad krävs för att sätta ett förglömligt intryck? Varför är vissa så mycket bättre än andra i mötet med andra människor? Och vad kan du göra? Det är funderingarna för denna veckan.

Du får också inbjudan till vårens sista frukostseminarium, Motivera andra, 12 juni i Göteborg. Läs mer och ANMÄL dig NU! Går du med som medlem i Coacha.nu för endast 400:- för resten av året är du välkommen helt kostnadsfritt på frukostseminariet!

Varmt välkommen till ett nytt Veckans Coachtips små idéer för förändring och framgång.

"There is no way around it. You absolutely must have fun. Without fun, there is no enthusiasm. Without enthusiasm, there is no energy. Without energy, there are only shades of gray." Doug Hall

Kraftfull förändring: Utveckla dig själv nr 1
För dig som vill utvecklas ännu mer som människa, ledare och coach kan jag varmt rekommendera utbildningen ”Bortom alla ord – samtal som förändrar” 16-19 juni i Göteborg. Du kommer träffa John Overdurf, en av de bästa inom NLP, hypnos och coachning.

Vill du få fyra dagar med NLP Mastern, terapeuten, coachen och hypnostränaren John Overdurf? Du får lära dig en språklig och transformativ modell som kombinerar ett transformativt språk, kvantfysik och andliga principer för att skapa kraftfulla förändringar genom samtalet. För dig som coach, ledare eller som vill utveckla din egen förmåga att använda ett utvecklande språkmönster. Kolla inbjudan Och du kommer garanterat ha kul. John har både hjärtat och skrattet som han bjuder på till 100%!

Anmäl dig direkt och hälsa från mig så ger Eva Danielsson dig en liten rabatt.
Arrangör: Sträva AB, Förkunskap: NLP Practitioner

Passion, närvaro och engagemang!
Service i mästarklass och Fånga kundpassionen är två av de teman som jag ofta inspirerar och utvecklar organisationer inom. Förra veckan såg jag båda delarna på nära håll.

Det händer varje dag och du vet när det händer för då hör du inte bara ett "hej", "tack" eller ser snabba fotsteg och leenden. Du får den riktigt goa känslan i hela kroppen. Den här personen är här för bara mig! Du har då mött passionen. Passionen för kunden och samtidigt tror jag en passion för livet. För kundpassionen den kommer inifrån.

Fundera på 1:
Tänk på ett tillfälle när du själv mött kundpassionen. Vilka kännetecken kan du finna? Vilka egenskaper har personen du möter? Vad är skillnaden från andra möten som inte sätter något som helst spår?

För mig handlar det bl a om:
- närvaro och engagemang
- koll på läget - kunnighet
- uppriktighet
- ärlighet

- intresse för mig som kund/gäst
- lyssnande/lyhördhet
- tydlighet

- givande och tagande
- inre glöd och glädje
- entusiasm
- mod

Listan kan säkert göras längre med dina egna ord. Vår servitris och ciceron på Thörnströms kök i Göteborg gav allt detta och med råge. Bjöd både på det lilla extra både i matväg och i servicehänseende. (Tack Aisa! Jag hoppas att tack-kortet kommit fram och att vi ses snart igen.)

Vi var, som nämnts tidigare, ett gäng som inte träffats på många år och hade således mycket att prata om. Men lätt som en plätt, "plättlätt" som jag själv brukar säga fick Aisa tyst på oss. På ett tydligt, men ändå varmt och uppriktigt sätt sa hon: "Vi vill ju alla ha en trevlig kväll tillsammans, så då är det väl lika bra att vi respekterar och lyssnar på varandra redan nu…" Hon fick direkt våra öron ioch uppmärksamhet. Och uttalandet gällde ju förövrigt hela konversationen vid bordet. ;-)

Så här skriver Håkan Thörnström själv på hemsidan:
"Att göra utflykter bland bordets glädjeämnen är någonting som jag och mina minst lika hängivna medarbetare aldrig kommer att tröttna på. I så fall lovar jag att omedelbart skruva ner skylten på den här restaurangen. Restaurang, förresten. Enligt ordboken är det en plats där man lagar och serverar mat mot betalning. I så fall är vi mer ett vanligt svenskt kök, en levande plats där man umgås, mår bra och äter gott."

Det är vision och passion i ett par meningar. Och dessutom ett tungt kundlöfte, "… att omedelbart skruva ned skylten" om det inte efterlevs.

Fundera på 2:
Vilka kundlöften ger du och ditt företag? Och när "skruvar ni ner skylten…"?

Kunskap utan engagemang är som en bil utan batteri.

Veckans bokerbjudande: Service i mästarklass!
Köp min bok "Servicekompassen – framgångsfaktorer för service i mästarklass" för endast 175:- (moms och frakt tillkommer). Två eller fler ex, 150:-/st. Du kan samtidigt köpa boken "Kund för livet" av Carl Sewell för 100:-/st. Normalpris för båda böckerna är ca 200:-/st. Beställ före midsommar och förkovra dig i sommar…

Intresserad? Läs mer om Servicekompassen här! Beställ genom att sända mig en e-post. Givetvis signerar jag gärna min bok till dig.

Läs tidigare Veckans coachtips och du får ytterligare tips och inspiration.

52 tips för mästerskap i livet
Jag har fått så mycket positiv återkoppling på "52 tips för mästerskap…". Har du missat att skicka efter PDF-filen? Vill du också ta del av 52 tips, uppmaningar, utmaningar och affirmationer att använda dig av – en för varje vecka under ett helt år. Skicka en e-post till mig och du får några sidor i retur med "52 idéer för mera glädje, passion och mästerskap i livet". e-post till Kenth och inget kommer vara sig likt…

Tänkvärt:
"Livet är för kort för att slarvas bort, för kort för att bara äta gott på fredagar, bara älska på lördagar, röka illa rullade cigarrer och att underlåta att "bollifiera" popcornen framför westernfilmen…" Steffo Törnquist

Lycka och framgång: Utveckla dig själv nr 2
Jag vill också ge dig möjligheten att träffa Michael Neill under 2-dagars seminariet "The Happpy Millionaire". Min kollega Anders Haglund ger oss möjligheten att under två dagar ta del av inspiration och träning om ur du blir genuint rik på alla plan. Det vill säga hur du hittar de tankeprocesser som inte bara leder till en ekonomisk frihet utan framför allt till alla de känslor av lycka och framgång som vi i vår strävan egentligen är ute efter. Michael är författare till böcker som "You Can Have What You Want!" och "Feel Happy Now!", samt har en egen radioshow. Under de senaste 15 åren har han coachat gräddan av Hollywoods elit. Du som vill uppleva eller ge bort något i världsklass... Kolla inbjudan.

Hälsa från mig när du anmäler dig så får du "early bird" pris (1000:- rabatt!) när du anmäler dig inom de närmaste dagarna.
Arrangör: Lifevision AB, Förkunskap: inga

Sprid Veckans Coachtips
Sprid budskapet i Veckans Coachtips genom att använda länken i slutet av brevet. Tipsa en kompis eller kollega.

Och slutligen om att arbete och närvaro:
Arbete är endast en del av livet. Men arbete är liv endast om det utförs i uppmärksamhet. Thich Nath Hanh


Kanske ses vi på någon av rekommenderade utbildningar ovan...
Njut dagen!

Kenth Åkerman

Gör som många andra: Boka in ett seminarium du inte vill missa. Välj ämne: motivation, medveten kommunikation, mål och fokus, klagomålshantering, service i mästarklass, framgångsrik coachning, mera flyt .... Du kommer garanterad inte ångra dig. Följ länken .

Gör det rätta - nu! Och njut dagen.

Varma hälsningar,




Kenth Åkerman

kenth@coachtipset.se
Cert. NLP Trainer, inspiratör,
perspektivskapare och mental coach

100% Engagemang. 100% Omtanke. 100% Nya perspektiv. 100% Förändring.

Inspiration, nytändning eller långsiktig lönsam utveckling?
Boka in Kenth för ett seminarium du inte glömmer.
En inspirerande kick-off, seminarium, utbildning eller varför inte individuell ledarcoachning?

Sju vanliga tema: 1. Passion för kunden 2. Mera flyt - motivation och arbetsglädje 3. Service i mästarklass 4. Framgångsrik coachning, från nuläge till önskeläge 5. Skapa en framgångsrik kultur 6. Konsten att få andra att prestera 7. Mental träning i vardagen. Vi hjälper dig att skapa bättre prestationer genom bättre relationer, till dig själv och andra. Med ökad motivation och lönsamhet som resultat.
Du kommer garanterad inte ångra dig.


Föredrag    Framgångsrik förändring    Referenser    Kontakt



 

Copyright
© Kenth Åkerman, Relationsbyggarna AB. Vidaresänd och kopiera gärna texterna för icke kommersiellt bruk. Ange då källa, exempelvis: Ur Veckans Coachtips av Kenth Åkerman, www.coachtipset.se. Prenumerera själv på det kostnadsfria veckobrevet - små idéer för förändring och framgångTM.

 

Kontakt
Kenth Åkerman, Relationsbyggarna AB
Petter Emils Gård, 434 98 Kungsbacka.
Telefon: 0300-308 70. E-post: relation@relationsbyggarna.se
Hemsida: www.relationsbyggarna.se

 

Dina alternativ

Klicka för att ändra dina uppgifter.
Klicka för att sluta mottaga detta brev.

Tipsa en kompis eller kollega.
Besök vår hemsida.