2006-10-23
Gör det enkelt för kunden
Veckans Coachtips- nr 34

Hej ##firstname##!

Service - smaka på ordet. Vad får du för associationer? Service, servera, att tjäna - visst smyger sig en positiv känsla fram i det undermedvetna. Eller kanske det motsatta, en besk eftersmak och löfte om att aldrig mer besöka en viss butik eller anlita en speciell leverantör? Oavsett vilket, är service något som berör oss alla som kunder. Som privat konsument eller som professionell inköpare. Ibland slås jag av hur svårt det är att vara kund. I telefon ska du trycka 1,2,3 för betjäning beroende på var du ringer ifrån, därefter 1,2,3,4 för olika produkter och därefter… Ja det är som sagt inte helt lätt. Och ändå är det vad du och jag som kunder vill ha – enkelhet!

Denna vecka vill jag ge dig lite tankar kring att göra det enkelt för kunden och att tänka på de små detaljer – det som sätter intryck på dina kunder och gäster!

Välkommen till ett nytt Veckans Coachtips - små idéer för förändring och framgång™.

Gör det enkelt för kunden!
Bjud på dig själv, visa omtanke om kunden! Spara inte på stegen. Tveka inte heller att visa dina varor, även för de som du tror redan känner till allt. Erfarenheten säger att kunden ofta får ett ensidigt budskap från den säljare man träffar. Man tenderar att sälja ”sina egna produkter” inte hela företaget!

Kunden kommer bli förvånad över hur mycket hjälp hon kan få av dig. Att hålla vad du lovat är sedan A och O för att kunden ska välja ditt företag i fortsättningen. Du måste också skapa en grundtrygghet genom att vara tillgänglig, ärlig och öppen mot kunden. Kunden vill känna igen sig och det ska gå snabbt, vara enkelt och bekvämt att göra affärer hos dig. Hjälp kunden till en oförglömlig upplevelse!
•Ta personliga initiativ!
•Var steget före kunden
•Visa dina varor villigt!
•Förenkla för kunden!

Reflektion:
På vilka sätt skulle du kunna förenkla för kunden? Har ni rutiner som är knöliga? Finns policies som bör skrotas? Och – varför inte fråga kunden vad hon tycker! Du kommer med största sannolikhet få intressanta svar som förbättrar och förenklar – och som även sparar pengar för din verksamhet …

Tankeväckare…
Om du inte bryr dig om dina kunder, varför ska de då bry sig om dig?

Se på ditt företag – från utsidan!
Jan Carlzon, fd koncernchef på SAS och ”legendar” när det gäller service lär passande ha sagt ”Excellent service handlar om att göra 1% bättre på 100 saker, inte 100% bättre på en sak”. Det är lätt att bli ”hemmablind”, att nöja sig med vad man har. Ständig förbättring är allas ansvar. Se och lär av vinnarna i branschen; Vad kan du lära? Vad kan du göra bättre? Gör en lista med ”bra” och ”dåliga” saker. Varje dag? Varje vecka? Rätta till förbättra! Gästen vill ha enkla processer. Se över och ta bort rutiner och regler som inte gör det bättre för gästen. Gå nya vägar till och från din arbetsplats, allt för att bryta ditt invanda mönster. Se på din arbetsplats med “kundglasögonen” på!

•Bli kund och ”gäst” på ditt eget företag!
•Ring till din arbetsplats- hur svarar man? Hur svarar du själv i mobilen, när du inte svarar. Kanske dags att byta meddelande!
•Gå nya vägar varje dag!
•Var stolt över din arbetsplats och dina kollegor!

Reflektion: Det är de små detaljerna, de små sakerna, som gör helheten – kunderna och gästerna kommer att förundras. Vad kan du själv göra – redan idag?

Här kommer några enkla exempel: Ett tänt ljus på receptionsdisken. Personlig svar istället för en svarare. Musik i foajen. Tackkort efter mötet. Karamell med fakturan. Bjud på bärkassen. Öppna dörrarna och släpp in kunderna tidigare. Skriv ett personligt brev istället för en e-post. Fikahörna i butiken. Gå ”ut på golvet” och prata med kunderna…Och börja idag. Vill du har mer inspiration och exempel?

Köp boken om Service i mästarklass till specialpris – NU!
Några frågor som behandlas är
- Vad skiljer bra service från service i mästarklass?
- Vad är en passionerad kundkultur och hur ser den ut?
- Vilka utmaningar finns i ditt företag?
- Vad krävs av ledarskapet och av medarbetarna?
- Hur skapar du kundpassion med rätt attityd?
- Hur tar du hand om missnöje och klagomål?
- Vanliga fallgropar
Boken är på 170 sidor och innehåller 132 frågor och utmaningar för ditt företag, samt många belysande exempel. Normalpris i handeln är ca 200-300:-. Du kan som läsare av Veckans Coachtips köpa två böcker för 300:- + moms och frakt när du beställer före 1 november. Vill du att jag signerar böckerna – meddela när du beställer.

Beställ här
Vill du läsa mer om boken – följ länken

Dela med dig – tipsa om Veckans Coachtips
Vill du att andra ska få ta del av Veckans Coachtips. Använd länken i slutet av brevet och tipsa en kompis eller kollega.

Tänkvärt
Den som slutar att bli bättre, slutar att vara bra

Lev i ögonblicket så lever du längre!


Kenth Åkerman
 

Dina alternativ

Klicka för att ändra dina uppgifter.
Klicka för att sluta mottaga detta brev.

Tipsa en kompis eller kollega.
Besök vår hemsida.